cataloguswaarde

  • Verklaring geen privégebruik auto te laat, wat nu?

Verklaring geen privégebruik auto te laat, wat nu?

Als een werkgever aan zijn personeel een auto ter beschikking stelt, is de bekende bijtelling van toepassing. Dat is niet zo als de werknemer een ‘Verklaring geen privé gebruik auto’ bij de werkgever inlevert. Maar wat nu als hij hiermee te laat is?

Bijtelling auto
Als een auto van de zaak ter beschikking wordt besteld, moet een percentage van de cataloguswaarde bij het inkomen worden geteld. Voor nieuwe auto’s geldt dit jaar een bijtelling van 22%, tenzij de auto volledig elektrisch is. Dan bedraagt de bijtelling 12% tot een cataloguswaarde van €40.000 en 22% over het meerdere. In 2022 geldt voor elektrische auto’s een bijtelling van 16% tot een cataloguswaarde van €35.000 en 22% over het meerdere.

Verklaring geen privé gebruik auto
Als de auto niet meer dan 500 kilometer privé wordt gebruikt, blijft de bijtelling achterwege. De werknemer kan dit bereiken door een ‘Verklaring geen privé gebruik auto’ bij de werkgever in te leveren. Daarna mag deze de bijtelling achterwege laten met ingang van het eerste loontijdvak waarover de werkgever het loon nog moet berekenen.

Te laat, wat dan?
Het kan natuurlijk voorkomen dat de werknemer de verklaring pas inlevert als de werkgever de loonaangifte al heeft gedaan. De werkgever moet dan gewoon de bijtelling toepassen, tenzij hij kan bewijzen dat de werknemer niet te veel privékilometers heeft gereden.

Hoe berekenen?
Stel dat je een werknemer op 1 maart een auto van de zaak ter beschikking stelt en hij pas in mei een ‘Verklaring geen privé gebruik auto’ inlevert. Blijkt uit een kilometeradministratie dat hij in maart bijvoorbeeld 65 km privé rijdt, dan is dit 650 km op jaarbasis. Toegestaan is 500 km x 10/12 = 416 km. De werkgever moet dus bijtellen. Rijdt de werknemer in april 55 km privé, dan is dit 120 km in twee maanden. Op jaarbasis is dit 600 km, dus te veel. Ook in april moet de werkgever de bijtelling toepassen en pas na ontvangst van de verklaring in mei niet meer.

Corrigeren?
De werkgever mag de bijtelling op het eind van het jaar pas corrigeren als dan blijkt dat niet meer dan 416 km privé is gereden. Corrigeert de werkgever niet, dan kan de werknemer zelf bezwaar maken tegen de ingehouden loonheffingen. Eenvoudiger is het als de werknemer de bijtelling bij de eigen aangifte achterwege laat.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-12-01T09:14:00+01:001 december 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Verklaring geen privégebruik auto te laat, wat nu?

  • Koop nog dit jaar elektrische auto

Koop nog dit jaar elektrische auto

Als je van plan bent op niet al te lange termijn een elektrische auto te kopen en deze op de zaak te zetten, is het raadzaam dat nog dit jaar te doen. Je profiteert dan nog maximaal vijf jaar lang van een lage bijtelling en van de milieu-investeringsaftrek.

Bijtelling verhoogd
De bijtelling vanwege het privégebruik is voor een elektrische auto dit jaar nog 12% tot €40.000 van de cataloguswaarde. Over het meerdere van de cataloguswaarde is de bijtelling 22%. Volgend jaar wordt de bijtelling 16% over de eerste €35.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere. Dat levert een fors hogere bijtelling op.

Wat scheelt dat nu?
Stel dat u dit jaar nog een elektrische auto koopt van €50.000. De bijtelling bedraagt dan 12% x €40.000 + 22% x €10.000 = €4.800 + €2.200 = €7.000. Koopt u de auto in 2022, dan wordt de bijtelling 16% x €35.000 + 22% x €15.000 = €5.600 + €3.300 = €8.900. Per saldo dus €1.900 ofwel ruim 27% meer. Rij je de auto vijf jaar, dan is het verschil in bijtelling dus 5 x €1.900 = €9.500.

Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Investeer je dit jaar in een elektrische personenauto, dan kun je tot een maximale cataloguswaarde van €40.000 13,5% aan MIA krijgen. De MIA kan dus maximaal €5.400 bedragen en komt in aftrek op de winst. Het voordeel van de MIA hangt dus af van jouw belastingtarief.

Let op! De percentages van de MIA worden in 2022 verhoogd. Het is echter nog niet duidelijk of je ook volgend jaar voor een elektrische auto de MIA krijgt. Dit wordt eind december pas beslist.

Particulier kan beter wachten
Koop je privé een elektrische auto, dan is het raadzaam om juist te wachten tot volgend jaar. Vanaf 1 januari kun je weer in aanmerking komen voor een subsidie bij aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt de subsidie €3.350, voor gebruikte €2.000.

Tip! Wees er snel bij! Met name voor nieuwe elektrische auto’s is het subsidiepotje altijd snel leeg.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-11-07T13:24:19+01:007 november 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Koop nog dit jaar elektrische auto

  • Bijtelling elektrische auto in 2022 extra omhoog

Bijtelling elektrische auto in 2022 extra omhoog

De bijtelling voor de volledig elektrische auto van de zaak gaat volgend jaar extra omhoog. Dit staat in het Belastingplan 2022.

Lage bijtelling over lagere cataloguswaarde
Voor een volledig elektrische auto geldt momenteel een bijtelling van 12% tot een cataloguswaarde van €40.000. Vanaf 2022 wordt die bijtelling 16%. Dit was al bekend. Nieuw is dat de bijtelling van 16% slechts van toepassing wordt tot een cataloguswaarde van €35.000. De bijtelling over het meerdere van de cataloguswaarde bedraagt 22%.

Ook in 2023
De verlaging van de maximale cataloguswaarde waarvoor de lage bijtelling geldt, zal ook in 2023 worden voortgezet. De bijtelling gaat daarom in 2023 16% bedragen over een maximale cataloguswaarde van €30.000.

Wat kost dit nu extra?
De verhogingen betekenen per saldo dat de bijtelling voor een elektrische auto zowel in 2022 als in 2023 €300 hoger wordt (22% -/- 16% x €5.000). De bijtelling wordt in 2023 dus maximaal €600 hoger dan voorzien. Wat dit per jaar extra in de portemonnee kost, hangt af van het belastingtarief.

Vijf jaar vast
De bijtelling staat nadat de auto voor het eerst op kenteken is gezet, voor vijf jaar vast. Daarna is voor wat betreft de bijtelling de dan van toepassing zijnde wetgeving van kracht.

Tip! Wil je op korte termijn toch een elektrische auto aanschaffen, doe dit dan nog dit jaar. Het scheelt je maximaal vijf jaar lang een hogere bijtelling.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-09-30T10:09:13+02:0030 september 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Bijtelling elektrische auto in 2022 extra omhoog

  • Wijziging bijtelling meerdere auto’s pas vanaf 2022

Wijziging bijtelling meerdere auto’s pas vanaf 2022

De Belastingdienst meldde eerder dat de bijtelling voor werknemers met meerdere auto’s van de zaak met ingang van dit jaar wordt gewijzigd. Inmiddels is bekendgemaakt dat vanwege ‘diverse praktijkvragen’ de wijziging met een jaar is opgeschort. Deze wordt nu per 2022 van kracht.

Meerdere auto’s ter beschikking
Werknemers die de beschikking hebben over meerdere auto’s, moeten in beginsel voor iedere auto de bekende bijtelling toepassen.

Hoogste cataloguswaarde
Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om een alleenstaande werknemer of wanneer men in het gezin van de werknemer maar over één rijbewijs beschikt. Staan meerdere auto’s ter beschikking en hoeft niet voor iedere auto de bijtelling te worden toegepast, dan moet men nu uitgaan van de auto of auto’s met de hoogste cataloguswaarde. Vanaf 2022 wordt dit dus anders.

Hoogste bijtelling
Vanaf 2022 dient men uit te gaan van de auto of auto’s met de hoogste bijtelling. Dat hoeft dus niet een auto te zijn met de hoogste cataloguswaarde. Bijvoorbeeld wanneer een auto elektrisch is en de andere niet.

Stel dat een werknemer de beschikking heeft over twee auto’s, een elektrische met een cataloguswaarde van €50.000 en een niet-elektrische met een cataloguswaarde van €40.000. Als de auto’s dit jaar voor het eerst op kenteken zijn gezet, bedraagt de bijtelling voor de elektrische auto €40.000 x 12% + €10.000 x 22% = €4.800 + €2.200 = €7.000. Voor de niet-elektrische auto bedraagt de bijtelling €40.000 x 22% = €8.800. Dit jaar moet men dus nog uitgaan van €7.000. De elektrische auto heeft immers de hoogste cataloguswaarde. Vanaf volgend jaar wordt de bijtelling €8.800, de hoogste bijtelling van de twee.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-05-21T09:31:53+02:0021 mei 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Wijziging bijtelling meerdere auto’s pas vanaf 2022

  • Meerdere auto’s, hoogste bijtelling?

Meerdere auto’s, hoogste bijtelling?

Als aan een werknemer meerdere auto’s ter beschikking worden gesteld, geldt in beginsel ook voor meerdere auto’s de bekende bijtelling. Er zijn echter een paar uitzonderingen. Als dit het geval is, geldt voortaan de bijtelling voor de auto of auto’s met de hoogste bijtelling.

Bijtelling
Werknemers met een auto van de zaak krijgen vanwege het privégebruik van de auto met een bijtelling op het inkomen te maken. Die bedraagt voor nieuwe auto’s in 2021 standaard 22%, voor elektrische auto’s is dit 12% tot een cataloguswaarde van €40.000. Over het meerdere is de bijtelling ook 22%.

Meerdere auto’s
Staan aan een werknemer meerdere auto’s ter beschikking, dan geldt in beginsel de bijtelling voor iedere auto. Dit is anders als de werknemer alleenstaand is of als er in zijn gezin maar één persoon een rijbewijs heeft.

Hoogste bijtelling
De Belastingdienst heeft eerder bekendgemaakt dat als er meerdere auto’s ter beschikking staan en er niet voor iedere auto bijgeteld hoeft te worden, voortaan de bijtelling voor de auto of auto’s met de hoogste bijtelling geldt. Tot 1 januari 2021 was dat voor de auto met de hoogste cataloguswaarde.

Waar zit het verschil?
Het verschil kan onder andere optreden in situaties waarin ook een elektrische auto ter beschikking staat. Die heeft dan wellicht een hogere cataloguswaarde, maar niet automatisch de hoogste bijtelling omdat deze voor elektrische auto’s lager is.

Let op! De wijziging kan ook effect hebben voor auto’s die vóór 2017 vanwege een verminderde CO2-uitstoot nog recht hebben op een lagere bijtelling of nog te maken hebben met de hogere bijtelling van 25%.

Wat scheelt dat nu?
Stel dat een werknemer de beschikking heeft over twee auto’s, een elektrische met een cataloguswaarde van €50.000 en een niet-elektrische met een cataloguswaarde van €40.000.

Als de auto’s dit jaar voor het eerst op kenteken zijn gezet, bedraagt de bijtelling voor de elektrische auto €40.000 x 12% + €10.000 x 22% = €4.800 + €2.200 = €7.000.

Voor de niet-elektrische auto bedraagt de bijtelling €40.000 x 22% = €8.800. De wijziging kost dan €8.800 -/- €7.000 = €1.800 meer aan bijtelling.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-04-28T10:56:32+02:0028 april 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor Meerdere auto’s, hoogste bijtelling?
  • Belastingdienst lanceert rekentool voor BTW auto

Belastingdienst lanceert rekentool voor BTW auto

De Belastingdienst heeft sinds kort een rekentool waarmee kan worden berekend wat de BTW-bijtelling is van het privégebruik van de auto. De tool is geschikt voor ondernemers met een auto van de zaak en voor de ondernemer die zijn privéauto zakelijk gebruikt.

Privégebruik
Van goederen en diensten die je deels privé gebruikt, mag je niet alle BTW aftrekken. Dat geldt ook voor auto’s, maar hiervoor bestaan forfaitaire regelingen. De correctie moet je in de laatste BTW-aangifte van het jaar opnemen. De meeste ondernemers moeten deze aangifte vóór 1 februari indienen.

Rekentool
Met de rekentool kun je berekenen welk bedrag aan BTW je niet mag aftrekken vanwege privégebruik. Om de berekening te kunnen maken, moet je eerst een aantal gegevens invoeren, zoals de cataloguswaarde van de auto.

Leaseauto’s
Ook ondernemers met een leaseauto kunnen de tool gebruiken. Je dient dan aan te geven over welke periode je de auto geleaset hebt.

Deels vrijgesteld?
Ondernemers die deels vrijgestelde prestaties leveren, kunnen niet alle BTW op hun aankopen aftrekken. Hiermee is in de tool geen rekening gehouden, wat betekent dat je in die situaties de berekende BTW zelf moet herleiden op basis van het aandeel van de belaste omzet.

Tip! U kunt de rekenhulp ‘btw en auto’ op de site van de Belastingdienst vinden.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-01-28T11:16:04+01:0028 januari 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor Belastingdienst lanceert rekentool voor BTW auto
  • Lage bijtelling zonnecelauto’s zonder maximum

Lage bijtelling zonnecelauto’s zonder maximum

Voor elektrische auto’s geldt een lage bijtelling tot een maximum cataloguswaarde. Auto’s op waterstof kennen dit maximum niet. En vanaf volgend jaar geldt ook voor auto’s op zonnecellen geen maximum voor de cataloguswaarde. Dit staat in het Belastingplan 2021.

Lage bijtelling
Voor auto’s zonder CO2-uitstoot geldt dit jaar een bijtelling van 8%. De lage bijtelling geldt tot een cataloguswaarde van € 45.000. Daarboven geldt de gewone bijtelling van 22%. Uitzondering zijn auto’s op waterstof, die een lage bijtelling over de gehele cataloguswaarde hebben.

Auto’s op zonnecellen
Vanaf 2021 zouden ook auto’s op zonnecellen leverbaar zijn, al zal de prijs van zo’n € 150.000 voor velen nog een probleem vormen. In het Belastingplan 2021 is voorgesteld ook voor deze auto’s over de gehele cataloguswaarde de lage bijtelling toe te passen in een poging het rijden in een dergelijke auto financieel aantrekkelijker te maken.

Bijtelling omhoog
Dit neemt niet weg dat volgend jaar de bijtelling voor alle auto’s zonder CO2-uitstoot stijgt van 8% naar 12%. Dit was al eerder bij wet geregeld. De hogere bijtelling gaat dus ook gelden voor auto’s op waterstof en zonnecellen, maar zonder maximum cataloguswaarde.

Maximum cataloguswaarde omlaag
Voor ‘gewone’ elektrische auto’s gaat de lage bijtelling vanaf volgend jaar nog slechts gelden voor de cataloguswaarde tot € 40.000. Over het meerdere is de bijtelling 22%. De maximum cataloguswaarde van € 40.000 blijft de komende jaren gehandhaafd, in tegenstelling tot de hoogte van de bijtelling. Die stijgt in 2022 verder naar 16%, in 2025 naar 17%, terwijl vanaf 2026 de gewone bijtelling gaat gelden.

Let op! Was je toch al van plan een elektrische auto aan te schaffen, doe het dan nog dit jaar. Je profiteert dan nog vijf jaar lang van een lage bijtelling over de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2020-09-23T10:46:18+02:0023 september 2020|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor Lage bijtelling zonnecelauto’s zonder maximum