bijtelling

  • Top 10 Eindejaartips

Top 10 Eindejaartips

Welke fiscale maatregelen kun je als ondernemer dit jaar nog treffen die voordelig voor je kunnen uitpakken? Hoe kun je nu al slim inspelen op wijzigingen die vanaf 2023 gaan gelden? Tien praktische tips.

Let op! Een aantal van deze tips komt uit het Belastingplan 2023 en moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd. Ook worden er door het kabinet steeds nieuwe plannen bekendgemaakt of worden plannen herzien, derhalve is het belangrijk om altijd even contact op te nemen met jouw adviseur om te overleggen.

1. Koop dit jaar nog een elektrische auto
Was je al van plan op korte termijn een elektrische auto te kopen die meer kost dan €30.000 en deze op de zaak te zetten, koop die auto dan – indien mogelijk – nog dit jaar. Vanaf 2023 wordt de verlaagde bijtelling van 16% namelijk nog slechts berekend over een cataloguswaarde van maximaal €30.000 in plaats van €35.000 nu. Het scheelt je 6%-punt aan bijtelling (16% i.p.v. 22%) over de cataloguswaarde van €30.000 tot €35.000, gedurende maximaal vijf jaar.

2. Optimaliseer de samenstelling van jouw box 3-vermogen
Over de heffing over vermogen, oftewel de box 3-heffing, is de afgelopen periode zeer veel te doen geweest. Vanaf 2026 moet er heffing over het werkelijk rendement gaan plaatsvinden. Tot die tijd wordt vanaf 2023 het inkomen nog steeds bepaald aan de hand van fictieve rendementen. Hierbij wordt echter uitgegaan van de werkelijke samenstelling van iemands vermogen verdeeld over drie verschillende categorieën: 1. bank- en spaartegoeden, deposito, contant geld; 2. alle overige bezittingen; 3. alle schulden. Elke categorie kent een eigen fictief rendement. De hoogte van categorie 1 en 3 is nog onbekend, maar categorie 2 zal (met 6,17% in 2023) beduidend hoger zijn dan categorie 1. Omdat de peildatum van het vermogen op 1 januari ligt, heb je nog slechts kort de tijd om je daarop voor te bereiden. Houd er daarbij rekening mee dat heen en weer schuiven van vermogen binnen drie maanden rond de jaarwisseling genegeerd kan worden door anti-misbruikwetgeving.

3. Gebruik de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling
De vrije ruimte in de werkkostenregeling bedraagt dit jaar 1,7% tot een loonsom van €400.000 en 1,18% over het meerdere. Tot dit bedrag kun je jouw personeel onbelast allerlei zaken vergoeden en verstrekken, zoals het bekende kerstpakket, terwijl ook jij als werkgever geen belasting betaalt zolang je binnen de vrije ruimte blijft. Gebruik de vrije ruimte dus nog dit jaar, want ongebruikte vrije ruimte kun je niet doorschuiven naar 2023.

4. Koop in 2022 nog een zakenpand, vakantiewoning of beleggingspand
De aankoop van een zakenpand, vakantiewoning of beleggingspand wordt in 2023 duurder. Dit vanwege de verhoging van de overdrachtsbelasting voor deze panden. Was je van plan op korte termijn zo’n pand te kopen, doe dat dan nog in 2022. Je betaalt nu nog 8%, in 2023 10,4%. Dit betekent dat je daardoor 30% meer overdrachtsbelasting betaalt.

5. Schenk voor eigen woning
Wil je jouw kinderen of een derde een bedrag schenken in verband met de aankoop van een eigen woning, dan is deze schenking dit jaar nog onbelast tot een bedrag van €106.671. De vrijstelling wordt in 2023 verminderd naar €28.947 en vanaf 2024 geheel afgeschaft. Je kan alleen in 2022 dus nog volledig van de vrijstelling profiteren. In de huidige regeling heeft de ontvanger van de schenking drie jaar om de schenking voor de eigen woning te besteden. Voor schenkingen gedaan in 2022 blijft deze regeling gehandhaafd: deze kunnen dus nog tot uiterlijk 2024 worden besteed aan de eigen woning.
De vrijstelling kon tot nu toe onder voorwaarden gespreid over drie opeenvolgende jaren benut worden. Schenkingen die in 2021 zijn gedaan en waarbij een beroep is gedaan op de vrijstelling voor de eigen woning, behouden deze mogelijkheid: in 2022 en 2023 kan dus nog onder de vrijstelling nader geschonken worden. Schenkingen die in 2022 zijn gedaan, kunnen alleen nog in 2023 worden aangevuld tot het maximumbedrag dat voor 2022 gold. Vanaf 2023 is spreiding niet meer mogelijk.

6. Speel in op hogere bijtelling na 5 jaar
De percentages aan bijtelling voor de auto van de zaak gelden voor een periode van 60 maanden. Daarna geldt het voor dat jaar geldende percentage. Dit betekent dat voor elektrische auto’s die in 2018 voor het eerst op naam zijn gesteld, de bijtelling van 4% over de hele cataloguswaarde in de loop van 2023 wijzigt in een bijtelling van 16% over de eerste €30.000 en 22% over het meerdere. Bezit je zo’n auto, dan kun je wellicht de hogere bijtelling voorkomen. Bijvoorbeeld door de auto naar privé te halen. Deze optie is met name interessant voor de DGA. Voor de ondernemer in de inkomstenbelasting is dit alleen mogelijk als de auto in 2023 niet meer dan 10% zakelijk gebruikt gaat worden. Een andere optie is de auto nog maximaal 500 km privé te gebruiken. Je krijgt dan geen bijtelling meer.

7. Cluster jouw zorgkosten
Zorgkosten zijn nog steeds aftrekbaar. Dit jaar kan dat nog tegen maximaal 40%, volgend jaar tegen maximaal 36,93%. Er geldt wel een drempel, wat betekent dat alleen de zorgkosten boven deze drempel aftrekbaar zijn. Heb je bijvoorbeeld dit jaar een fors bedrag aan de tandarts uitgegeven en wil je bijvoorbeeld een nieuw hoortoestel aanschaffen, overweeg dit dan nog dit jaar te doen. Waarschijnlijk schiet je dan voor een groter bedrag over de drempel heen, wat je belastingbesparing oplevert.

8. Beoordeel hoogte gebruikelijk loon in combinatie met kostenvergoedingen en auto van de zaak
Als DGA ben je verplicht jaarlijks een gebruikelijk loon op te nemen dat belast wordt in box 1. Kostenvergoedingen tellen, mits deze individualiseer zijn, mee voor het gebruikelijk loon. Daardoor hoef je misschien minder brutoloon op te nemen. Het maakt niet uit of de kostenvergoedingen belast of onbelast zijn. Denk bijvoorbeeld aan een onbelaste vergoeding voor maaltijden of reiskosten. Ook de bijtelling vanwege privégebruik van de auto van de zaak telt mee voor het gebruikelijk loon. Bij een auto van bijvoorbeeld €60.000 en een bijtelling van 22%, kun je het brutoloon dus €60.000 x 22% = € 13.200 lager vaststellen.

9. Optimaliseer KIA, let op wijzigingen VPB
Als je dit jaar meer dan €2.400 investeert, heb je mogelijk recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dit is een extra aftrek op de winst. De aftrek loopt af naarmate je meer investeert vanaf een bedrag van €110.999. Overschrijden jouw investeringen dit bedrag, overweeg dan investeringen op het eind van dit jaar uit te stellen, als je daarmee in 2022 en 2023 een hogere KIA krijgt. Heb je voor de investering ook recht op energie-investeringsaftrek (EIA) of milieu-investeringsaftrek (MIA), beoordeel dan of het verstandig is om de investering uit te stellen. Pas aan het einde van 2022 wordt namelijk duidelijk welke investeringen in 2023 voor EIA en MIA in aanmerking komen. Mogelijk komt jouw investering in 2023 dan niet meer in aanmerking, maar het kan ook zijn dat de EIA en/of MIA in 2023 tot een hogere aftrek leidt. In verband met de geplande verlaging van de tariefschijf en de verhoging van het tarief in de vennootschapsbelasting, kan het wel weer raadzaam zijn om investeringen uit te stellen. Investeer je dit jaar €2.400 of minder, overweeg dan juist een voorgenomen investering in 2023 naar voren te halen.

10. Heroverweeg fiscale eenheid
Het tarief in de vennootschapsbelasting bedraagt 15% tot een winst van €395.000. Volgend jaar geldt een tarief van 19% tot €200.000. Boven genoemde winsten bedraagt het tarief 25,8%. Je betaalt in 2023 in de eerste schijf dus meer belasting. Bovendien is deze schijf een stuk korter en valt je winst sneller in het tarief van 25,8%. Bezit je meerdere BV’s, dan kun je via een fiscale eenheid winsten en verliezen onderling verrekenen. Tegenover dit voordeel staat het nadeel dat je slechts één keer van de lage tariefschijf profiteert. Hoewel het belastingvoordeel vanaf 2023 een stuk minder is dan in 2022 (maximaal €13.600 vanaf 2023 tegenover €42.660 in 2022), wil je wellicht toch nog jouw fiscale eenheid heroverwegen. Als je een verbreking per 2023 wilt realiseren, moet het verzoek hiertoe vóór 1 januari 2023 zijn ontvangen door de Belastingdienst.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2022-10-17T11:14:28+02:0018 oktober 2022|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Top 10 Eindejaartips

  • Ga slim om met afkoopsom bij einde leasecontract

Ga slim om met afkoopsom bij einde leasecontract

Als een werknemer met een leaseauto van de zaak ontslag neemt, kan het zo zijn dat het leasecontract vroegtijdig moet worden beëindigd. Moet er dan door de werknemer een afkoopsom worden betaald en is die aftrekbaar van de bijtelling?

Afkoopsom
Een vroegtijdige beëindiging van het leasecontract brengt kosten met zich mee, want de leasemaatschappij wil normaal gesproken gecompenseerd worden voor de te derven inkomsten. Dit gebeurt in de vorm van een afkoopsom. De hoogte van deze afkoopsom is onder meer afhankelijk van de resterende looptijd van het leasecontract en van de courantheid van de auto. Of de afkoopsom aftrekbaar is van de bijtelling, hangt af van een aantal voorwaarden.

Voorwaarden
De afkoopsom is aftrekbaar voor de werknemer als hij schriftelijk met de werkgever is overeengekomen dat de werknemer bij beëindiging van het leasecontract de afkoopsom voor zijn rekening neemt. Ook moet schriftelijk zijn overeengekomen dat hij de afkoopsom betaalt als vergoeding voor het privégebruik van de auto. De werknemer moet de afkoopsom bovendien aan de werkgever betalen en dus niet rechtstreeks aan de leasemaatschappij.

Let op! Door de afkoopsom kan de bijtelling niet negatief worden. Het is van belang hierop in te spelen.

Anticiperen met ontslagdatum
Als een werknemer aan het begin van het jaar van werkgever verandert, de leaseauto weer inlevert en een afkoopsom verschuldigd is, is deze vaak groter dan het bedrag van de bijtelling. Deze wordt immers aan het begin van het jaar slechts over een beperkte periode berekend. De werknemer doet er daarom goed aan in die gevallen het leasecontract al in het voorafgaande jaar te ontbinden.

Voorbeeld: een werknemer beschikt over een leaseauto met een cataloguswaarde van €40.000 en een bijtelling van 22%. Verandert de werknemer in maart van werkgever, dan bedraagt de bijtelling voor dat jaar €40.000 x 22% x 2/12 = €1.467. Bedraagt de afkoopsom bijvoorbeeld €5.000, dan kan hiervan €5.000 -/- €1.467 = €3.533 niet verrekend worden.

Tip! Adviseer de werknemer in soortgelijke situaties het leasecontract al op het einde van het voorafgaande jaar te beëindigen. Hij kan dan de hele afkoopsom verrekenen. In de maanden januari en februari dient hij dan zelf voor vervangend vervoer te zorgen.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2022-08-01T10:52:04+02:001 augustus 2022|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Ga slim om met afkoopsom bij einde leasecontract

  • Correctie bijtelling bij andere vakantieauto dan jouw zakelijke?

Correctie bijtelling bij andere vakantieauto dan jouw zakelijke?

De vakantie komt eraan en talloze werknemers gebruiken daarvoor de auto van de zaak. Soms gebruiken ze voor de vakantie juist een andere auto. Wat zijn dan de gevolgen voor de bijtelling?

Meerdere auto’s, meerdere bijtellingen
Staat aan een werknemer een auto ter beschikking en gebruikt hij in de vakantie een andere auto van de zaak, bijvoorbeeld omdat deze een caravan kan trekken of meer personen kan vervoeren, dan geldt in beginsel voor beide auto’s de bijtelling. Voor de auto die in de vakantie wordt gebruikt, wordt alleen over de periode waarin de auto ter beschikking staat bijtelling berekend.

Sleutel inleveren
Levert de werknemer de oorspronkelijke auto tijdens de vakantie samen met de papieren van de auto in, dan staat deze niet meer ter beschikking. Over de periode dat deze auto dus niet ter beschikking staat, vindt dan geen bijtelling plaats. Leg schriftelijk vast dat de auto tijdelijk vervangen wordt.

Let op! De auto moet aantoonbaar ook niet door bijvoorbeeld een huisgenoot gebruikt kunnen worden, anders geldt de bijtelling onverkort.

Vervangende auto
Ook tijdens de vakantie kan de werknemer pech hebben met de auto en moet er wellicht tijdelijk vervangend vervoer geregeld worden. Over deze periode staat de oorspronkelijke auto ter reparatie in de garage en staat deze niet meer ter beschikking. De vervangende auto wel, dus moet de bijtelling over deze periode gebaseerd worden op de catalogusprijs en het bijtellingspercentage van de vervangende auto.

Let op! Vooral bij korte periodes zal de fiscus niet snel correcties opleggen, maar wel bij langere periodes of een fors duurdere vervangende auto.

Alle kosten belastingvrij
Je mag als werkgever de kosten van de auto van de zaak belastingvrij vergoeden aan jouw werknemers, ook in de vakantie, denk aan tol, brandstof en reparatiekosten.

Excessief gebruik in de vakantie?
Houd er rekening mee dat excessief gebruik van de auto in de vakantie ertoe kan leiden dat de inspecteur voor de bijtelling uitgaat van een hoger percentage. Het excessieve gebruik zal hij aannemelijk moeten maken, maar dit is aan de hand van de gedeclareerde kosten een koud kunstje.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2022-07-19T09:40:55+02:0019 juli 2022|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Correctie bijtelling bij andere vakantieauto dan jouw zakelijke?

  • Lager gebruikelijk loon door kostenvergoeding en bijtelling

Lager gebruikelijk loon door kostenvergoeding en bijtelling

Als DGA moet je jaarlijks ten minste een minimumbedrag aan salaris uit de BV opnemen. Door dit te verminderen met kostenvergoedingen en de bijtelling voor de auto van de zaak, wordt het gebruikelijk loon lager.

Gebruikelijk loon
Het gebruikelijk loon dient volgens de wet te worden vastgesteld op 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking of op het hoogste loon van de werknemers die in dienst zijn bij de BV, indien een van deze bedragen meer is dan €47.000. Is het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking lager dan €47.000, dan wordt het gebruikelijk loon vastgesteld op dit bedrag.

Belast in box 1
Het gebruikelijk loon van de DGA wordt belast in box 1 en dat tarief loopt al snel op tot 49,5%. Het is daarom meestal lucratief het gebruikelijk loon zo laag mogelijk te houden. Je kunt dan het gebruikelijk loon verlagen met belaste en onbelaste kostenvergoedingen. Deze moeten wel duidelijk aan de DGA zijn toe te rekenen. Ook mag je het gebruikelijk loon verminderen met de bijtelling vanwege het privégebruik van de auto van de zaak.

Voorbeeld:
Kostenvergoedingen €2.000
Bijtelling auto van de zaak €11.000 (22% x €50.000)
Totaal €13.000

Je kunt het gebruikelijk loon in dit voorbeeld verlagen met €13.000. Zou je normaal gesproken een gebruikelijk loon van €47.000 op moeten nemen aan salaris, dan kun je dat in deze situatie dus beperken tot €47.000 -/- €13.000 = €34.000.

Tip! Overweeg ook om in plaats van een gebruikelijk loon jezelf dividend uit te keren. Dat kan voordeliger zijn.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-11-16T10:57:23+01:0016 november 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Lager gebruikelijk loon door kostenvergoeding en bijtelling

  • Bijtelling elektrische auto uit 2017 flink hoger

Bijtelling elektrische auto uit 2017 flink hoger

De bijtelling voor een elektrische auto die in 2017 voor het eerst op kenteken is gezet, gaat volgend jaar flink omhoog. Dit als gevolg van het feit dat de bijtelling voor een auto na 60 maanden wordt herzien.

Bijtelling omhoog in 2022
De bijtelling voor een nieuwe elektrische auto stijgt volgend jaar van 12% naar 16%. De bijtelling geldt alleen voor de eerste €35.000 van de cataloguswaarde. Nu is dat nog over de eerste €40.000. Over het meerdere bedraagt de bijtelling 22%.

Bijtelling na 60 maanden
De bijtelling voor een auto staat vast voor de eerste 60 maanden nadat deze voor het eerst op kenteken is gezet. Voor een auto uit 2017 betekent dit dat de lage bijtelling van 4% uit 2017 volgend jaar afloopt. Vanaf de eerste dag van de maand na deze 60 maanden geldt de dan van kracht zijnde regelgeving.

Voorbeeld: een elektrische auto die op 4 februari 2017 voor het eerst op kenteken is gezet, houdt de lage bijtelling van 4% tot 1 maart 2022. Vanaf die datum geldt een bijtelling van 16% voor de eerste €35.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere.

Wat scheelt dit nu?
Stel dat u in een Opel Ampera rijdt die u in 2017 nieuw heeft aangeschaft voor €50.000. De bijtelling bedraagt nu €50.000 x 4% = €2.000. Dit is €166.67 per maand. Na 60 maanden gaat de bijtelling €35.000 x 16% + €15.000 x 22% = €5.600 + €3.300 = €8.900 bedragen. Dit is €741,67 per maand.

Bijtelling te hoog?
Wordt de bijtelling je te hoog, dan kun je als DGA overwegen de auto naar privé te halen. Alle kosten moet je dan in privé betalen en je kunt voor gereden zakelijke kilometers €0,19/km via de BV belastingvrij laten vergoeden. Voor ondernemers in de inkomstenbelasting bestaat deze mogelijkheid alleen als ze de auto minder dan 10% van alle kilometers zakelijk gaan gebruiken. De auto moet dan verplicht naar privé worden overgebracht.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-11-15T09:34:32+01:0015 november 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Bijtelling elektrische auto uit 2017 flink hoger

  • Koop nog dit jaar elektrische auto

Koop nog dit jaar elektrische auto

Als je van plan bent op niet al te lange termijn een elektrische auto te kopen en deze op de zaak te zetten, is het raadzaam dat nog dit jaar te doen. Je profiteert dan nog maximaal vijf jaar lang van een lage bijtelling en van de milieu-investeringsaftrek.

Bijtelling verhoogd
De bijtelling vanwege het privégebruik is voor een elektrische auto dit jaar nog 12% tot €40.000 van de cataloguswaarde. Over het meerdere van de cataloguswaarde is de bijtelling 22%. Volgend jaar wordt de bijtelling 16% over de eerste €35.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere. Dat levert een fors hogere bijtelling op.

Wat scheelt dat nu?
Stel dat u dit jaar nog een elektrische auto koopt van €50.000. De bijtelling bedraagt dan 12% x €40.000 + 22% x €10.000 = €4.800 + €2.200 = €7.000. Koopt u de auto in 2022, dan wordt de bijtelling 16% x €35.000 + 22% x €15.000 = €5.600 + €3.300 = €8.900. Per saldo dus €1.900 ofwel ruim 27% meer. Rij je de auto vijf jaar, dan is het verschil in bijtelling dus 5 x €1.900 = €9.500.

Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Investeer je dit jaar in een elektrische personenauto, dan kun je tot een maximale cataloguswaarde van €40.000 13,5% aan MIA krijgen. De MIA kan dus maximaal €5.400 bedragen en komt in aftrek op de winst. Het voordeel van de MIA hangt dus af van jouw belastingtarief.

Let op! De percentages van de MIA worden in 2022 verhoogd. Het is echter nog niet duidelijk of je ook volgend jaar voor een elektrische auto de MIA krijgt. Dit wordt eind december pas beslist.

Particulier kan beter wachten
Koop je privé een elektrische auto, dan is het raadzaam om juist te wachten tot volgend jaar. Vanaf 1 januari kun je weer in aanmerking komen voor een subsidie bij aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt de subsidie €3.350, voor gebruikte €2.000.

Tip! Wees er snel bij! Met name voor nieuwe elektrische auto’s is het subsidiepotje altijd snel leeg.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-11-07T13:24:19+01:007 november 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Koop nog dit jaar elektrische auto

  • Minder subsidie nieuwe elektrische auto in 2022

Minder subsidie nieuwe elektrische auto in 2022

Volgend jaar kunnen particulieren voor een nieuwe elektrische auto €3.350 subsidie krijgen. Dit is €650 minder dan in 2021. De subsidie voor aanschaf van een gebruikte elektrische auto blijft in 2022 met €2.000 hetzelfde als nu.

Subsidie
De subsidie is bedoeld om voor particulieren de overstap naar een elektrische auto te vergemakkelijken. Zakelijke rijders genieten namelijk al jaren een voordeel in de vorm van een lagere bijtelling vanwege het privégebruik.

Subsidiepot nieuwe auto snel leeg
Dit jaar was de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s snel leeg. Ook voor een gebruikte elektrische auto kan geen subsidie meer worden aangevraagd. Dit kan weer, zowel voor een nieuwe als gebruikte elektrische auto, vanaf 3 januari volgend jaar 9.00 uur.

Let op! Voor de subsidie kom je volgend jaar alleen in aanmerking als je een koop- of leaseovereenkomst hebt afgesloten op of na 1 januari 2022. De datum waarop je de koop- of leaseovereenkomst sluit is leidend. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op jouw naam staan.

Alleen voor particulieren
De subsidie is alleen bestemd voor particulieren. Ondernemers kunnen de subsidie ook aanvragen, maar mogen de auto niet op het bedrijf zetten. ZZP’ers kunnen er bijvoorbeeld wel voor kiezen de auto in privé te kopen en zakelijke kilometers tegen €0,19/km ten laste van de winst te brengen.

Voorwaarden
De elektrische auto moet ook aan een aantal voorwaarden voldoen om voor de subsidie in aanmerking te komen. Zo moet onder andere de catalogusprijs tussen de €12.000 en €45.000 liggen en moet de auto een actieradius hebben van minstens 120 kilometer.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-10-11T09:40:25+02:0011 oktober 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Minder subsidie nieuwe elektrische auto in 2022

  • Bijtelling elektrische auto in 2022 extra omhoog

Bijtelling elektrische auto in 2022 extra omhoog

De bijtelling voor de volledig elektrische auto van de zaak gaat volgend jaar extra omhoog. Dit staat in het Belastingplan 2022.

Lage bijtelling over lagere cataloguswaarde
Voor een volledig elektrische auto geldt momenteel een bijtelling van 12% tot een cataloguswaarde van €40.000. Vanaf 2022 wordt die bijtelling 16%. Dit was al bekend. Nieuw is dat de bijtelling van 16% slechts van toepassing wordt tot een cataloguswaarde van €35.000. De bijtelling over het meerdere van de cataloguswaarde bedraagt 22%.

Ook in 2023
De verlaging van de maximale cataloguswaarde waarvoor de lage bijtelling geldt, zal ook in 2023 worden voortgezet. De bijtelling gaat daarom in 2023 16% bedragen over een maximale cataloguswaarde van €30.000.

Wat kost dit nu extra?
De verhogingen betekenen per saldo dat de bijtelling voor een elektrische auto zowel in 2022 als in 2023 €300 hoger wordt (22% -/- 16% x €5.000). De bijtelling wordt in 2023 dus maximaal €600 hoger dan voorzien. Wat dit per jaar extra in de portemonnee kost, hangt af van het belastingtarief.

Vijf jaar vast
De bijtelling staat nadat de auto voor het eerst op kenteken is gezet, voor vijf jaar vast. Daarna is voor wat betreft de bijtelling de dan van toepassing zijnde wetgeving van kracht.

Tip! Wil je op korte termijn toch een elektrische auto aanschaffen, doe dit dan nog dit jaar. Het scheelt je maximaal vijf jaar lang een hogere bijtelling.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-09-30T10:09:13+02:0030 september 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Bijtelling elektrische auto in 2022 extra omhoog

  • Wijziging bijtelling meerdere auto’s pas vanaf 2022

Wijziging bijtelling meerdere auto’s pas vanaf 2022

De Belastingdienst meldde eerder dat de bijtelling voor werknemers met meerdere auto’s van de zaak met ingang van dit jaar wordt gewijzigd. Inmiddels is bekendgemaakt dat vanwege ‘diverse praktijkvragen’ de wijziging met een jaar is opgeschort. Deze wordt nu per 2022 van kracht.

Meerdere auto’s ter beschikking
Werknemers die de beschikking hebben over meerdere auto’s, moeten in beginsel voor iedere auto de bekende bijtelling toepassen.

Hoogste cataloguswaarde
Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer het gaat om een alleenstaande werknemer of wanneer men in het gezin van de werknemer maar over één rijbewijs beschikt. Staan meerdere auto’s ter beschikking en hoeft niet voor iedere auto de bijtelling te worden toegepast, dan moet men nu uitgaan van de auto of auto’s met de hoogste cataloguswaarde. Vanaf 2022 wordt dit dus anders.

Hoogste bijtelling
Vanaf 2022 dient men uit te gaan van de auto of auto’s met de hoogste bijtelling. Dat hoeft dus niet een auto te zijn met de hoogste cataloguswaarde. Bijvoorbeeld wanneer een auto elektrisch is en de andere niet.

Stel dat een werknemer de beschikking heeft over twee auto’s, een elektrische met een cataloguswaarde van €50.000 en een niet-elektrische met een cataloguswaarde van €40.000. Als de auto’s dit jaar voor het eerst op kenteken zijn gezet, bedraagt de bijtelling voor de elektrische auto €40.000 x 12% + €10.000 x 22% = €4.800 + €2.200 = €7.000. Voor de niet-elektrische auto bedraagt de bijtelling €40.000 x 22% = €8.800. Dit jaar moet men dus nog uitgaan van €7.000. De elektrische auto heeft immers de hoogste cataloguswaarde. Vanaf volgend jaar wordt de bijtelling €8.800, de hoogste bijtelling van de twee.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-05-21T09:31:53+02:0021 mei 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor

Wijziging bijtelling meerdere auto’s pas vanaf 2022

  • Meerdere auto’s, hoogste bijtelling?

Meerdere auto’s, hoogste bijtelling?

Als aan een werknemer meerdere auto’s ter beschikking worden gesteld, geldt in beginsel ook voor meerdere auto’s de bekende bijtelling. Er zijn echter een paar uitzonderingen. Als dit het geval is, geldt voortaan de bijtelling voor de auto of auto’s met de hoogste bijtelling.

Bijtelling
Werknemers met een auto van de zaak krijgen vanwege het privégebruik van de auto met een bijtelling op het inkomen te maken. Die bedraagt voor nieuwe auto’s in 2021 standaard 22%, voor elektrische auto’s is dit 12% tot een cataloguswaarde van €40.000. Over het meerdere is de bijtelling ook 22%.

Meerdere auto’s
Staan aan een werknemer meerdere auto’s ter beschikking, dan geldt in beginsel de bijtelling voor iedere auto. Dit is anders als de werknemer alleenstaand is of als er in zijn gezin maar één persoon een rijbewijs heeft.

Hoogste bijtelling
De Belastingdienst heeft eerder bekendgemaakt dat als er meerdere auto’s ter beschikking staan en er niet voor iedere auto bijgeteld hoeft te worden, voortaan de bijtelling voor de auto of auto’s met de hoogste bijtelling geldt. Tot 1 januari 2021 was dat voor de auto met de hoogste cataloguswaarde.

Waar zit het verschil?
Het verschil kan onder andere optreden in situaties waarin ook een elektrische auto ter beschikking staat. Die heeft dan wellicht een hogere cataloguswaarde, maar niet automatisch de hoogste bijtelling omdat deze voor elektrische auto’s lager is.

Let op! De wijziging kan ook effect hebben voor auto’s die vóór 2017 vanwege een verminderde CO2-uitstoot nog recht hebben op een lagere bijtelling of nog te maken hebben met de hogere bijtelling van 25%.

Wat scheelt dat nu?
Stel dat een werknemer de beschikking heeft over twee auto’s, een elektrische met een cataloguswaarde van €50.000 en een niet-elektrische met een cataloguswaarde van €40.000.

Als de auto’s dit jaar voor het eerst op kenteken zijn gezet, bedraagt de bijtelling voor de elektrische auto €40.000 x 12% + €10.000 x 22% = €4.800 + €2.200 = €7.000.

Voor de niet-elektrische auto bedraagt de bijtelling €40.000 x 22% = €8.800. De wijziging kost dan €8.800 -/- €7.000 = €1.800 meer aan bijtelling.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.

Door |2021-04-28T10:56:32+02:0028 april 2021|Nieuws, Nieuws zonder blog|Reacties uitgeschakeld voor Meerdere auto’s, hoogste bijtelling?