Consumenten die online kopen, moeten beter worden beschermd. Daarvoor heeft staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) een conceptwetsvoorstel gepubliceerd, waarmee de regels bij online aankopen gemoderniseerd worden en beter kunnen worden gehandhaafd. Het plan wordt binnenkort voorgelegd aan betrokken partijen.

Vier belangrijke regels
In het voorstel staat dat consumenten dezelfde bescherming moeten krijgen als in een fysieke winkel. De vier belangrijkste regels zijn:

1. Webwinkels mogen geen valse consumentenbeoordelingen (laten) plaatsen. Reviews moeten vooraf op echtheid zijn gecontroleerd en de online aanbieders moet aangeven hoe zij deze controle doen.

2. Wanneer een consument online een product zoekt, dan moet het duidelijk zijn of bepaalde producten hooggeplaatst staan omdat er door dat merk een advertentie is ingekocht, of doordat mensen al eerder naar zulke producten hebben gezocht.

3. Webwinkels die samenwerken met derde partijen, moeten op hun website vermelden welke partij verantwoordelijk is bij het retourneren van gekochte spullen.

4. Consumenten krijgen meer rechten bij het gebruik maken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten verstrekken, zoals sociale media. Aanbieders moeten hierover meer informatie geven en consumenten krijgen het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst te ontbinden. De aanbieder moet de verwerking hiervan stoppen en verwijderen.

Europees
Dezelfde regels moeten tegelijkertijd in de hele EU worden ingevoerd, zodat consumenten ook eenvoudig over de grens hun online aankopen kunnen doen.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.