Je verkoopt goederen aan particulieren in Nederland, maar ook online aan particulieren in andere landen. Heb je wel gedacht aan de gevolgen voor de BTW als het gaat om verkopen aan particulieren in andere EU-landen? Als je namelijk goederen verkoopt die je verstuurt aan particulieren in andere EU-landen, dan is mogelijk de regeling “afstandsverkopen” van toepassing.

Wist je dat bij overschrijding van een bepaalde omzetgrens je de BTW-tarieven moet gebruiken van de EU-landen waar de afnemers wonen?

Een voorbeeld
Het is mei 2022 en je hebt online al voor €25.000 goederen verkocht aan particulieren in Nederland, €2.500 aan Duitse klanten, €6.000 aan Belgische klanten en €1.400 aan Franse klanten. Je hebt daarbij steeds de Nederlandse BTW in rekening gebracht. Indien je nog meer online verkoopt aan particulieren in andere EU-landen, zul je rekening moeten houden met de buitenlandse BTW. Je hebt namelijk al voor €9.900 online verkocht aan andere EU-landen. Als je per jaar namelijk voor €10.000 of meer aan goederen verkoopt aan particulieren in andere EU-landen (waarbij je het vervoer verzorgt of laat verzorgen), geldt elke verkoop vanaf die €10.000 omzetgrens als een zogenaamde afstandsverkoop. Die verkoop is dan belast met het BTW-tarief waar de afnemer woont en je zult dan ook die buitenlandse BTW moeten aangeven via de belastingdienst in het land van de afnemer. Als de omzetdrempel van €10.000 in enig jaar wordt overschreden, dan zul je voor deze afstandsverkopen buitenlandse BTW moeten rekenen. Het volgende jaar mag die drempel niet worden gebruikt en zul je ook buitenlandse BTW moeten rekenen over elke afstandsverkoop.

Die omzetgrens van €10.000 is de omzet exclusief BTW en geldt als totaal voor alle verkopen binnen de EU.

In ons voorbeeld, als je in juni 2022 nog voor €150 online verkoopt aan een Italiaanse particulier, zul je daarover 22% Italiaanse BTW moeten rekenen en afdragen aan de Italiaanse belastingdienst. Je mag dan niet meer Nederlandse BTW in rekening brengen. Verkoop je vervolgens voor €50 aan een Duitse particulier dan zul je 19% Duitse BTW in rekening moeten brengen.

Normaal gesproken zou je je dan als ondernemer moeten laten registreren in Italië en Duitsland om daar de BTW alsnog af te dragen. Maar ook registreren in de andere EU-landen waaraan je verkoopt.

Gelukkig kan dit sinds 1 juli 2021 eenvoudiger via het “een-loket systeem”. Bij afstandsverkopen meld je je aan bij de Belastingdienst in Nederland voor het “een-loket systeem”. Via dat loket doe je dan apart aangifte omzetbelasting voor alleen die afstandsverkopen. De Nederlandse Belastingdienst zorgt er dan voor dat de betreffende BTW terecht komt bij de belastingdiensten (binnen de EU) waar de afnemers wonen. Je hoeft je dan niet te registreren in elk EU-land waar je afstandsverkopen hebt. Het is dus óf registreren in elke EU-land waaraan je verkoopt, óf aanmelden bij de Nederlandse Belastingdienst voor het een-loket systeem.

Het is dan ook verstandig om bij zogenaamde afstandsverkopen de €10.000 omzetgrens in de gaten te houden. Het is raadzaam om bij dit soort verkopen per EU-land een aparte grootboekrekening aan te houden. Dan kun je goed zien wanneer die omzetgrens wordt bereikt. Het is belangrijk om te weten dat als je in strijd met deze regel van afstandsverkopen Nederlandse BTW blijft rekenen, de betreffende buitenlandse belastingdienst je een boete kan opleggen. Je bent namelijk verplicht om bij overschrijding van die omzetgrens buitenlandse BTW in rekening te brengen en af te dragen.

Voor de duidelijkheid als je je aanmeldt voor het een-loket systeem, doe je aangifte voor de BTW over deze afstandsverkopen via dat een-loket systeem (ook wel Unieregeling genoemd) en daarnaast gewoon de reguliere BTW-aangifte voor alle andere BTW-zaken (zoals binnenlandse verkopen, verkopen aan ondernemers, de BTW-aftrek op kosten en investeringen, uitvoer buiten de EU). De BTW regeling voor deze afstandsverkopen geldt ook als je als wederverkoper geregistreerd staat bij een e-commerce platform (zoals Bol, Amazon, etc.). Als wederverkoper gebruik je dan het e-commerce platform als een hulpmiddel voor de verkoop en je levert de goederen rechtstreeks aan de klant.

Het voordeel van het gebruik van het een-loket systeem is ook dat je de Nederlandse regels voor facturering mag hanteren (en niet de regels van het land waar je levert).

Mocht je het in de gaten houden van die omzetgrens (van €10.000) lastig vinden, dan kun je je ook aanmelden om die omzetgrens buiten beschouwing te laten. In dat geval zijn alle online verkopen aan particulieren in andere EU-landen direct belast met buitenlandse BTW. De keuze geldt dan wel voor minimaal twee jaar.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.