Het ministerie van Financiën heeft 7 april 2020 besloten dat een aparte melding betalingsonmacht niet meer nodig is. Het onderstaande is derhalve nu niet meer van toepassing!

 

 

Waarom moet een BV (of elke andere rechtspersoon die onder vennootschapsbelasting valt) haar betalingsonmacht melden?
Als een BV haar BTW en/of Loonheffingen niet kan betalen dan kan de bestuurder van deze BV persoonlijk aansprakelijk worden gesteld door de belastingontvanger (dit is de bestuurdersaansprakelijkheid). De belastingontvanger moet wel kunnen bewijzen dat deze bestuurder schuldig is aan het niet kunnen betalen van de BTW/Loonheffingen door de BV (denk aan wanbeheer). Omdat de bewijslast voor de Belastingdienst in deze altijd al lastig was, is deze bestuurdersaansprakelijkheid uitgebreid met de zogenaamde “melding van betalingsonmacht”.

Indien de BV haar BTW/Loonheffingen op de aangifte niet kan betalen, dan moet de bestuurder van deze BV de betalingsonmacht tijdig melden. Als er niet tijdig wordt gemeld (al is het een dag te laat) dan is de bestuurder van de BV persoonlijk aansprakelijk voor de onbetaalde BTW/Loonheffingen. Er is wel een mogelijkheid voor de bestuurder om verweer te voeren, maar deze zal in 90% van de gevallen niet slagen. Het is een keiharde aansprakelijkheid.

Voor de duidelijkheid: deze bestuurdersaansprakelijkheid en de melding van betalingsonmacht bestaat al geruime tijd. Ook bij deze Coronacrisis is het van belang om tijdig de betalingsonmacht te melden.

Voor wie geldt dit?
Een rechtspersoon die valt onder de Vennootschapsbelasting, in de meeste gevallen de BV.
Een VOF, eenmanszaak, maatschap hoeft dus niet een betalingsonmacht te melden.

Voor welke belastingen?
Het geldt voor de BTW en de Loonheffingen.
Het geldt niet voor de Inkomstenbelasting en de Vennootschapsbelasting.

Wanneer moet je het melden?
Binnen 14 dagen nadat de BTW/Loonheffingen op aangifte betaald had moeten zijn.
NBC Eelman & Partners hanteert veiligheidshalve 10 dagen.

Een voorbeeld:
Een BV moet aangifte BTW doen over eerste kwartaal. Deze aangifte moet worden gedaan en betaald worden uiterlijk op 30 april. Als de BV deze BTW niet kan betalen, dan moet hiervan melding worden gedaan bij de Belastingdienst (melding van betalingsonmacht). Omdat wij 10 dagen hanteren, moet uiterlijk 10 mei de betalingsonmacht zijn gemeld.

Is een melding van betalingsonmacht dan hetzelfde als een verzoek om uitstel van betaling?
Nee, je doet een melding van betalingsonmacht op het moment dat je de aangifte niet kunt betalen en een verzoek om uitstel als je de aanslag niet kunt betalen.

Voor een BV en BTW/Loonheffingen sturen wij dus twee berichten aan de Belastingdienst:
1. De melding van betalingsonmacht;
2. Een verzoek om uitstel van betaling.

Een verzoek om uitstel van betaling is geen melding van betalingsonmacht.

Contact
Indien er vragen over de betalingsonmacht zijn, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor ons kantoor op Texel of 0222-612255 voor ons kantoor in Den Helder.