Ondernemers die de tegemoetkoming voor vaste lasten (TVL) hebben aangevraagd, ervaren soms technische problemen die zich met name voordoen bij het vaststellen van het werkelijke omzetverlies. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl) heeft op de site bekendgemaakt hoe hier een mouw aan is te passen.

TVL
De TVL is een tegemoetkoming in de vaste lasten voor ondernemers die vanwege de Coronacrisis een lagere omzet van minstens 30% realiseren. De TVL bedraagt op dit moment maximaal 100% van de berekende vaste lasten. Die worden gebaseerd op basis van branchecijfers.

Vaststellen
Na de aanvraag krijgt de ondernemer een voorschot op basis van het geschatte omzetverlies. Ruim na afloop van de periode moet het definitieve omzetverlies aan de RVO worden doorgegeven, de zogenaamde vaststelling.

Problemen
Bij het vaststellen van de aanvraag of wanneer ondernemers aanvullende gegevens willen doorgeven, kunnen technische problemen optreden. Volgens RVO kunnen die veelal eenvoudig worden opgelost, bijvoorbeeld door een andere browser te gebruiken. RVO adviseert voor de aanvraag Chrome te gebruiken.

Scrollen
Soms blijkt het niet mogelijk om in het formulier te scrollen. Soms is het al voldoende de pagina te verversen, maar RVO geeft ook andere oplossingen voor dit probleem.

Nog niet klaar maar taak verdwenen
Ook komt het voor dat ondernemers nog niet klaar zijn met hun aanvraag maar dat de taak verdwenen is. Bijvoorbeeld als men tijdens het indienen van de vaststelling de browser sluit of als deze vastloopt. Dan is de taak tijdelijk niet meer beschikbaar en wordt tijdelijk vergrendeld. Na een uur moet de taak weer beschikbaar zijn.

Contact
Zijn er vragen over bovenstaand bericht, neem dan vooral contact met ons op via telefoonnummer 0222-314141 voor onze vestiging op Texel of 0223-612255 voor onze vestiging in Den Helder.